Priscilla Zalm is nu wereldberoemd

Geschreven door: Rob Sebes

Priscilla Zalm is wereldwijd bekender geworden dan haar broer Gerrit. Grote media als The New York Times, CNN en de Financial Times hebben het optreden van Priscilla serieus becommentarieerd. De reacties varieerden van verbaasd via mild tot ronduit kritisch.
Er was verbazing dat de topman van ABN Amro – ondanks de problemen van de afgelopen jaren nog altijd een bank die internationaal serieus wordt genomen – niet alleen een vrouwelijke rol op zich nam maar ook nog eens de hoerenmadam uithing. Er was mildheid, omdat de humor van een leider de medewerkers kan inspireren en de moraal kan verbeteren. Er was kritiek omdat een dergelijk optreden absoluut niet door de beugel kan voor een topman van een grote bank.

Interessante casus
Hoe dan ook, vanuit een communicatie- en mediastrategie bezien is het een interessante casus. De bank vertoonde het filmpje van Priscilla op een nieuwjaarsbijeenkomst met journalisten en plaatste het zelf op YouTube, waar het een absolute hit is. Bij de NOS was het de uitsmijter van het acht uur journaal. Dus wat betreft de afname in de media heeft ABN Amro niet te klagen.
Grote vraag is: past het optreden van Gerrit Zalm bij de kernwaarden van ABN Amro of draagt het daar aan bij? Het antwoord is kort en kracht: nee. De communicatie- en mediastrategie van een organisatie gaat juist uit van die kernwaarden. Je kunt van ABN Amro veel zeggen, maar niet dat vermeende humor daar een kernwaarde is. Natuurlijk kan humor altijd een onderdeel zijn van een communicatie- en mediastrategie, zelfs bij een bank of een verzekeraar. Maar dan hebben we het vooral over tv-reclames. Kijk maar naar ‘Foutje bedankt’ van Rijk de Gooyer voor REAAL en ‘Jochem de Bruin’ voor Rabobank.

Tussen de schuifdeuren
Beleggers en investeerders zitten niet te wachten op een als vrouw verklede topbankier van wie wereldwijd een filmpje opduikt. Nu is ABN Amro uiteraard niet beursgenoteerd, dus op korte termijn is er niets aan de hand. Maar wanneer de Nederlandse staat haar aandelen wil gaan verkopen, bestaat de kans dat het filmpje bepaald niet als goede reclame voor de bank wordt beschouwd.
Niemand zal Gerrit Zalm het plezier misgunnen in de huid van een ander te kruipen. Maar doe dat dan tussen de schuifdeuren. Zelfs op een besloten personeelsfeest moet Zalm het eigenlijk niet doen. Immers, er zit altijd wel een medewerker in de zaal die met de mobiele telefoon opnames maakt en deze verspreidt.
Wellicht hebben de verantwoordelijken voor de communicatie- en mediastrategie bij ABN Amro Zalm al eerder geadviseerd niet in een dergelijke rol op te treden en heeft hij deze waarschuwing in de wind geslagen. Het is verstandig om dan nóg maar eens een poging te wagen, met de commentaren van de internationale media in de hand.

Een reactie plaatsen