Skip to content

Gevolgen & vervolgstappen na val kabinet

Laatste update: dinsdag 3 juni 2025 17:10

Geert Wilders heeft vanochtend aangekondigd dat zijn partij PVV zich terugtrekt uit de coalitie. Daarmee is de politieke crisis, die vorige week ontstond na de presentatie van zijn tienpuntenplan over asiel en migratie, uitgemond in de waarschijnlijke val van het kabinet-Schoof met PVV, VVD, NSC en BBB. Inmiddels heeft nu demissionair minister-president Schoof het ontslag van zijn kabinet ingediend bij de Koning. De PVV-bewindslieden stappen per direct op, de rest blijft aan als een demissionair kabinet tot er een volgend kabinet zit.

EPPA volgt deze ontwikkelingen op de voet en ondersteunt u bij het inspelen op deze nieuwe politieke realiteit. Heeft u vragen over wat deze situatie betekent voor uw dossiers? Onze adviseurs staan klaar om dit met u te bespreken.

In het kort: de hoofdpunten

  • Het kabinet is formeel gevallen. De PVV-bewindslieden vertrekken per direct, de overige kabinetsleden blijven demissionair aan.
  • De Tweede Kamer heeft vandaag besloten over de doorgang van plenaire debatten die voor deze week op de planning stonden. De debatten van woensdag maken plaats voor het debat over de ontstane situatie en de debatten van donderdag, over de Wet tegenbewijsregeling box 3 en de Wet modernisering en uitbreiding strafbaarstelling mensenhandel zullen doorgang vinden. Op een later moment zal de Kamer beslissen over de overige (commissie)-debatten die op de planning staan. Waarschijnlijk wordt alles uitgesteld of geannuleerd.
  • Morgen (woensdag 4 juni 2025) om 10.15u licht minister-president Schoof de situatie toe aan het parlement, en de Tweede Kamerfracties gaan met elkaar erover in debat

Welke gevolgen heeft een kabinetsval voor de public affairs-aanpak?

  • Controversieel verklaren: Bij een kabinetsval besluiten de Tweede en Eerste Kamer volgens een speciale procedure over het zogeheten ‘controversieel’ verklaren van stukken: welke wetsvoorstellen, beleidsbrieven en andere stukken nog in behandeling blijven en welke worden uitgesteld tot na de verkiezingen. Deze selectie is politiek van aard en vormt een eerste relevant moment qua beïnvloedingsmogelijkheden. Heeft u belang bij het wel/niet doorgaan van een bepaald thema en/of debat? Dan kan het kansrijk zijn om dit te framen als ‘te belangrijk om aan een demissionair kabinet over te laten’ of juist ‘te belangrijk om vertraging op te laten lopen’.
  • Verkiezingsprogramma’s, kandidaat-Kamerleden en agenda-setting: De aanloop naar de verkiezingen betekent ook: versneld opstellen van verkiezingsprogramma’s en kandidatenlijsten. Dit biedt kansen voor public affairs: u kunt bijvoorbeeld uw thema onder de aandacht van de opstellers van het verkiezingsprogramma, bijvoorbeeld met een lobbybrief of het organiseren van een voorlichtingsbijeenkomst
  • Beleidsarme Prinsjesdag: Naar verwachting zal Prinsjesdag dit jaar slechts een beleidsarme begroting opleveren, met weinig nieuwe plannen of beleidswijzigingen.
  • Verkiezingen: in de aanloop naar de verkiezingen heeft u ook meerdere mogelijkheden. Zo kunt u over uw thema of branche verkiezingsdebatten organiseren. Of een eigen podcast starten, waarin u kandidaat-Kamerleden eens stevig aan de tand kunt voelen over wat ze met uw sector voor hebben.

Een demissionair kabinet: controversiële onderwerpen

Als een kabinet demissionair is, bepaalt het parlement welke wetsvoorstellen, beleidsbrieven en andere stukken nog in behandeling blijven. Deze selectie is politiek van aard. De verwachting is dat de Tweede Kamer snel een eerste lijst opstelt met controversiële onderwerpen. Die lijst zal op een later moment plenair worden vastgesteld.

Naast inhoudelijke dossiers zullen commissies ook besluiten of geplande werkbezoeken en hoorzittingen doorgaan. Die besluiten maken formeel geen onderdeel uit van de lijst met controversiële onderwerpen, maar zijn wel van invloed op de politiek.

Ook de Eerste Kamer zal zich buigen over haar agenda. Naar verwachting zal het College van fractievoorzitters hier ook over vergaderen. In tegenstelling tot de Tweede Kamer heeft de Eerste Kamer bij eerdere kabinetsvalmomenten vaak geen onderwerpen controversieel verklaard. Of dat nu opnieuw het geval is, zal de komende weken blijken.

Vooruitblik: verkiezingen en programma’s

Nu het kabinet zijn ontslag heeft ingediend, volgt ontbinding van de Tweede Kamer. Artikel 64 van de Grondwet schrijft voor dat een nieuwgekozen Kamer binnen drie maanden na het ontbindingsbesluit bijeen moet komen. Op basis van het Koninklijk besluit waarin de Tweede Kamer wordt ontbonden, zal een datum worden vastgesteld voor nieuwe verkiezingen, dat zal oktober of november kunnen worden. Praktische overwegingen zoals het zomerreces, voorbereidingstijd van gemeenten en termijnen voor het indienen van kandidatenlijsten spelen een rol bij de vaststelling van een datum.

De aanloop naar de verkiezingen betekent ook: versneld opstellen van verkiezingsprogramma’s. Verkiezingsprogramma’s zijn de inzet van de onderhandelingen tijdens de kabinetsformatie. Passages uit de programma’s kunnen dus terugkomen in het regeerakkoord. Bovendien vormen de programma’s de basis voor de visie van coalitie én oppositiepartijen in de nieuwe kabinetsperiode. Voor elke belangenorganisatie is het van belang delen van het ‘wensenlijstje’ richting de politiek opgenomen te zien worden in de verkiezingsprogramma’s. Dat vergroot de kans dat ze worden meegenomen met de onderhandelingen bij een coalitievorming.

Naar verwachting zal Prinsjesdag dit jaar slechts een beleidsarme begroting opleveren, met weinig nieuwe plannen of beleidswijzigingen. Maar aangezien de daaropvolgende begrotingsperiode midden in de verkiezingstijd valt (net zoals 2 jaar geleden), kan dit alsnog een volatiele periode worden met kansen en bedreigingen.

De rol van het parlement

Welke scenario’s zich ook ontvouwen, de rol van het parlement én ambtenaren zal (tijdelijk) groter worden. Dat betekent dat contact met Kamerleden en ambtelijke contacten nog belangrijker wordt. Ook zal het proces richting verkiezingen snel op gang komen, met kansen om thema’s op de agenda te zetten.

EPPA volgt deze ontwikkelingen op de voet en ondersteunt u bij het inspelen op deze nieuwe politieke realiteit. Heeft u vragen over wat deze situatie betekent voor uw dossiers? Onze adviseurs staan klaar om dit met u te bespreken.

Ontdek andere berichten:

Uitslag verkiezingen: nek-aan-nek race tussen D66 en PVV

Update: donderdag 30 oktober 14.30 uur.   Op 29 oktober vonden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. De grote winnaar van deze verkiezing is D66. Zij hebben 26 zetels weten te behalen.
Lees meer

Europese Commissie zet koers naar meer strategische autonomie in werkprogramma 2026 

Vorige week presenteerde de Europese Commissie haar Europees werkprogramma 2026. De titel – Europe’s Independence Moment – laat weinig aan de verbeelding over: het komende jaar staat in het teken
Lees meer

De economie van morgen: wie durft een stip op de horizon te zetten?

Collega Tjeerd Ritmeester is gespecialiseerd in economische veiligheid en schrijft regelmatig over strategische autonomie. Vandaag analyseert hij de verkiezingsprogramma’s: hoe gaan de partijen met dit thema om? Lees meer over
Lees meer

Hoe wordt het Belastingplan dit jaar precies behandeld? Inzicht voor PA-professionals 

Elk jaar kijkt iedereen reikhalzend uit naar de rijksbegroting die het kabinet op Prinsjesdag presenteert. Dit jaar is dat niet anders. Toch waren de verwachtingen bij voorbaat gematigd: na de
Lees meer
Floris Schaling

Onze nieuwe stagiair: Floris Schaling

Floris Schaling is in september begonnen met een stage bij EPPA. Wat zijn zijn plannen en welke ervaringen neemt hij mee? We vragen het aan Floris. Je hebt een tijd
Lees meer
Eerste Kamer stemt over de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor het jaar 2025

Wat gebeurt er als een begroting wordt verworpen?

Het komt steeds vaker voor dat begrotingen niet voor het einde van het jaar zijn aangenomen. En tijdens de parlementaire behandeling van de begrotingen voor 2025 is dan ook die
Lees meer