Skip to content

Inzicht of illusie? De transparantie van openbare beslisnota’s in Nederland

De laatste jaren heeft de Nederlandse overheid stappen gezet in het verbeteren van transparantie en verantwoording richting het parlement en de samenleving. Onderdeel van deze inspanningen is de openbaarmaking van beslisnota’s: de ambtelijke nota’s die ten grondslag liggen aan besluitvorming. Sinds 20 september 2022 worden bij elk stuk dat het kabinet naar het parlement stuurt, de onderliggende beslisnota’s meegezonden. Deze stap volgt op een eerdere pilot vanaf 1 juli 2021 waarbij alleen bepaalde categorieën Kamerstukken werden vergezeld van beslisnota’s.

Wat is een beslisnota?
In een ‘beslisnota’ zijn de overwegingen, alternatieven, relevante feiten en risico’s op een rij gezet voor de bewindspersoon. Ze zijn daarmee een handzame vorm van informatie om een weloverwogen beslissing te nemen over een bepaald beleidsvraagstuk. Beslisnota’s bevatten grofweg de volgende onderdelen:

  • Aanleiding: Wat is de reden voor deze brief of beleidsvoornemen?
  • Geadviseerd besluit: Wat is het advies aan de bewindspersoon?
  • Kernpunten: Korte samenvatting van de belangrijkste zaken uit het Kamerstuk. Hierbij is aandacht voor de probleemstelling, doelstelling(en), opties en alternatieven, krachtenveld en eventuele risico’s en randvoorwaarden. 
  • Toelichting: Soms wordt er een uitgebreidere toelichting gegeven, indien dat nodig wordt geacht. Bijvoorbeeld over de politieke context, bijbehorende communicatiestrategie of meer achtergrondinformatie over het onderwerp. 
  • Afstemming: Elke beslisnota beschrijft met welke gremia een bepaalde brief is afgestemd.

Sinds wanneer zijn beslisnota’s openbaar?
In reactie op de kinderopvangtoeslagaffaire committeerde het kabinet-Rutte III zich bij haar aftreden aan meer transparantie, als onderdeel van het latere bredere actieplan Open op Orde. Met het structureel openbaar maken van beslisnota’s wilde het kabinet de Kamer op een toegankelijke manier inzicht geven in de afwegingen en betrokken belangen bij de besluitvorming door bewindslieden. Doel was het parlement hiermee in staat te stellen zijn controle- en medewetgevende taken uit te voeren zonder voortdurend zelf op zoek te moeten gaan naar onderliggende informatie en argumenten. Ook hoopte het kabinet niet alleen de controlefunctie van het parlement te versterken, maar ook het vertrouwen van burgers in het bestuur te herstellen.

(artikel gaat verder onder de afbeelding)

Een Beslisnota met handgeschreven aantekeningen van minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Inzicht
Het openbaarmaken van beslisnota’s biedt potentieel verschillende voordelen op het gebied van transparantie. Het belangrijkste voordeel betreft dieper inzicht in het beleidsproces. Beleidsmakers, Kamerleden en belanghebbenden krijgen hierdoor een helderder beeld van de overwegingen en dilemma’s die een rol spelen bij besluitvorming. Deze context kan helpen bij het begrijpen van complexe besluiten, het beïnvloeden van vervolgstappen en het bijsturen van de lobbystrategie. Daarnaast kan het openbaarmaken van beslisnota’s bijdragen aan een cultuur van openheid en verantwoording binnen de overheid. 

Illusie
Hoewel er veel werd verwacht van de openbaarmaking van beslisnota’s, is de praktijk soms weerbarstiger gebleken. Zo bieden sommige beslisnota’s geen inkijk in de overwegingen die een bewindspersoon meekrijgt van ambtenaren om een besluit te nemen, maar is het enkel een samenvatting die soms zelfs specifiek bedoeld lijkt te zijn om openbaar te maken. Alleen de laatste beslisnota waar alle opmerkingen al in zijn verwerkt wordt soms openbaar, waardoor er eerder ‘schijntransparantie’ wordt gecreëerd. 

Een andere vraag is of deze maatregel daadwerkelijk leidt tot meer transparantie of juist een overdaad aan informatie creëert die moeilijk te verwerken is. In de duizenden pagina’s die bij sommige grote voorstellen openbaar gemaakt worden, zoals het Belastingplan bijvoorbeeld, kan ergens iets heel wezenlijks verstopt zijn. Daarnaast zijn de beslisnota’s vaak ingescand, waardoor ze niet doorzoekbaar zijn. Anderzijds leveren ingescande beslisnota’s soms een boeiende inkijk in het handgeschreven commentaar van de bewindspersoon in de kantlijn, mits het te ontcijferen is.  

Kabinetsevaluatie
De openbaarmaking van beslisnota’s kan dus bijdragen aan een transparantere overheid, maar er zijn wel verbeterpunten. Het demissionaire kabinet heeft onderzoeksbureau Centerdata dan ook de opdracht gegeven om te onderzoeken in hoeverre het verstrekken van beslisnota’s aan de Kamer daadwerkelijk bijdraagt aan de verbetering van de informatievoorziening aan het parlement. Hiervoor worden de ervaringen van Kamerleden en hun medewerkers ook uitgevraagd in een enquête. Deze evaluatie is bedoeld om te bepalen of het huidige beleid moet worden aangepast en hoe het verder kan worden verfijnd om de beoogde doelen beter te bereiken.

Impact op public affairs
Voor public affairs professionals is de uitkomst van deze evaluatie van belang. Beslisnota’s bieden niet alleen inzicht in hoe beleid tot stand komt, maar hebben ook invloed op de manier waarop lobbyisten en belangenbehartigers hun strategieën ontwikkelen. Inzicht in de betrokken actoren, achterliggende beleidsopties en handgeschreven commentaren van de minister informeren professionals over hun strategie. Een transparante overheid biedt daarom nieuwe mogelijkheden voor invloed en participatie in het beleidsproces. Voor public affairs professionals is het cruciaal om deze en andere ontwikkelingen nauwlettend te volgen en zich aan te passen aan de veranderende landschappen van transparantie en verantwoording.

Ontdek andere berichten:

EPPA Brussel en Nederland organiseren ‘Defensie-Dialogen’ over toekomst Europees defensiebeleid

Donderdag 3 oktober organiseerden EPPA Brussel en EPPA Nederland hun Defense Dialogue Lunch: “European Defence at a crossroads: time for a stronger European industry policy” in Brussel. De lunchsessie is
Lees meer
Eurobiljet

Schuiven met budgetten: Het belang van de Algemene Financiële Beschouwingen voor PA Professionals 

De Algemene Financiële Beschouwingen – een kans voor Public Affairs professionals om dekking buiten het eigen domein te vinden voor een beleidsdoel. Een goede voorbereiding en strategische timing zijn hierbij
Lees meer

Top of flop? De mogelijkheden van ‘toppen’ voor Public Affairs

Een van de opvallende punten uit het regeerprogramma van het kabinet-Schoof is de inzet op ‘toppen’ als beleidsinstrument. In het laatste kwartaal van 2024 staan maar liefst vier grote toppen
Lees meer

Begrotingsagenda 2025

Met de afsluiting van de 1e Algemene Politieke Beschouwingen van het kabinet-Schoof gaan we een nieuwe fase van de begrotingsbehandelingen in. Hoe ziet dit eruit voor de verschillende ministeries? En
Lees meer

Historische beschouwing eerste debatten bewindspersonen 

Begin juli trad het nieuwe kabinet-Schoof aan. Tijdens zijn eerste grote debat over de regeringsverklaring stond de kersverse minister-president niet alleen tegenover een felle oppositie, maar leek ook zijn coalitie
Lees meer
Johannes Verboom Public Affairs

Johannes Verboom versterkt EPPA: Een frisse blik op Public Affairs en politieke strategie

EPPA verwelkomt Johannes Verboom als nieuwe specialist in Public Affairs. Met zijn brede ervaring in nationale en internationale beleidsprocessen versterkt hij ons team. Johannes is expert in het verbinden van
Lees meer