Skip to content

EPPA zoekt een medewerker Public Affairs

Is politiek jouw grote passie, ben jij altijd op de hoogte van de laatste actualiteiten, ben je daarnaast breed ontwikkeld, slim en accuraat en wil je de spin in het web van onze politieke monitoring worden? Stuur ons dan direct een email met jouw sollicitatie, want wij hebben de ideale baan voor jou!

Wegens groei en uitbreiding van onze werkzaamheden zijn wij op zoek naar een medewerker Public Affairs om ons bureau te versterken.

Wat houdt de functie in?

Als medewerker public affairs ben je, samen met de adviseurs, verantwoordelijk voor de informatievoorziening naar onze klanten. Je bent de spin in het web van ons bedrijf en, na een goed inwerktraject, als geen ander op de hoogte van de thema’s die spelen bij onze klanten. Het is een verantwoordelijke baan waarbij je er plezier uithaalt om enorme informatiestromen te monitoren, verwerken en duiden voor je collega’s en opdrachtgevers. De belangrijkste werkzaamheden zijn:

  • Het monitoren en scannen van brieven van bewindspersonen, Kamervragen, moties, amendementen en persberichten van stakeholders op relevantie voor opdrachtgevers en het verwerken hiervan in ons interne systeem (75%);
  • Ondersteunen van collega’s op verschillende vlakken: van onderzoekswerkzaamheden tot het verwerken van contactgegevens tot het schrijven van eerste versies van notities (15%)
  • Het (veelal online) volgen van vergaderingen van de Tweede en Eerste Kamer of persconferenties van de Rijksoverheid (10%);

Onze researchers public affairs zijn mensen die nieuwsverslaafd zijn, ’s ochtends wakker worden en direct willen weten wat er gebeurd is in de wereld en daarna meteen het verband leggen met onze klanten. Indien nodig kruip je dan meteen achter je laptop en zorg je dat jij als eerste dit nieuws via de adviseurs bij de klant kan brengen. Je wilt scoren!

Voortdurend houd je jezelf bezig met het volgen van nieuwssites en scan je alle bronnen. Als je in de ochtend op kantoor komt, begint dat met de website van de Tweede Kamer waarop de laatste debatten staan en vervolgens komen er zo’n 30 pop-ups van andere nieuwssites waaruit je de meest relevante feiten scant. Je moet snel van begrip zijn, het overzicht kunnen houden, snel kunnen schakelen en zaken in de juiste context kunnen plaatsen.

De functie volgt het ritme van de politiek. Op bepaalde momenten kan het enorm hectisch zijn en op bepaalde momenten kan het erg rustig zijn. Op de rustige momenten (reguliere vakanties en feestdagen) geven wij extra verlof en maken wij NRC-puzzels met elkaar.

Wat vragen wij van jou als medewerker public affairs?
Wij zoeken iemand die HBO/WO opgeleid is, of op het punt staat haar/zijn studie af te ronden, en grote affiniteit met en kennis heeft van het politieke en ambtelijke besluitvormingsproces in Den Haag. We zoeken iemand die snel is. Niet alleen snel in het scannen van relevant nieuws, maar ook snel in het leggen van verbanden tussen informatie en klantbelangen. Daarnaast zoeken we iemand die initiatief neemt. Iemand die de kennis gaat halen! Je moet stressbestendig zijn en het overzicht kunnen houden. Accuratesse is zeer belangrijk.

Verder:

  • Heb je een verantwoordelijkheidsgevoel en ben je betrokken;
  • Ben je slim en leergierig;
  • Ben je in bepaalde situaties zakelijk en formeel;
  • Heb je (vanzelfsprekend) uitstekende Nederlandse en Engelse communicatievaardigheden;
  • Heb je een gestructureerde en systematische werkwijze;
  • Ben je zelfstandig en proactief;
  • Wil je deze functie de komende jaren uitvoeren;
  • Ben je prettig om mee samen te werken.

Wie zijn wij?

EPPA is een adviesbureau op het gebied van public affairs en is gevestigd in Den Haag. Wij adviseren en ondersteunen onze opdrachtgevers bij het bereiken van hun public affairs- en communicatiedoelstellingen. Onze opdrachtgevers zijn zowel qua sector als organisatie divers: van beursgenoteerde bedrijven, brancheorganisaties en ngo’s tot kleine ondernemingen en (semi-)overheden. EPPA begeleidt de belangenbehartiging richting Tweede en Eerste Kamer, ministeries en decentrale overheden. Tevens zet EPPA (online) communicatiestrategieën op en voert deze uit.

Het EPPA-team bevat de expertise en de deskundigheid om het proces van besluitvorming in de voor opdrachtgevers gewenste richting te beïnvloeden. We zijn een leuke club professionals die hard werkt en daarnaast tijd maakt voor gezelligheid. Die sfeer vinden wij belangrijk in ons bedrijf.

Wat bieden wij?

  • Een uitdagende functie met een dienstverband van 40 uur per week
  • Een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband
  • Een goed salaris en een 13e maand
  • Pensioenregeling
  • Reiskostenvergoeding
  • 25 vakantiedagen op basis van een fulltime dienstverband en daarnaast op rustige dagen extra verlof
  • Een abonnement op de sportschool bij de werklocatie
  • Lidmaatschap van BVPA en Nieuwspoort
  • Een aantrekkelijke, collegiale werksfeer, met samen lunchen, kantoorfruit en gezellige borrels op Plein
  • Een prachtige werkplek op een toplocatie in Den Haag
  • Mogelijkheid om desgewenst hybride op kantoor en thuis te werken

Solliciteren

We ontvangen je motivatiebrief en CV graag! Je kunt de brief richten aan en sturen naar Renate van Leeuwen (renate.vanleeuwen@eppa.nl), senior adviseur bij EPPA. Bij vragen over de vacature of het proces kun je haar mailen of telefonisch spreken via (070) 315 34 44.

Gesprekken vinden plaats gedurende de openstelling van de vacature. Bij het vinden van een geschikte kandidaat sluiten wij de vacature voortijdig.

Ontdek andere berichten:

EPPA Insights: campagnematig lobbyen

Lobby is iets van achterkamertjes, toch?Schimmige mannen, in beperkt verlichte kamers, die handjeklap met elkaar doen onder het genot van een sigaar of glas whisky. Het stereotype van de lobbyist
Lees meer
Claire Dijkman tekent bij EPPA. Public affairs adviseur

Nieuw teamlid Claire Dijkman: onze nieuwe public affairs adviseur deelt haar visie

EPPA breidt haar team uit en verwelkomt Claire Dijkman als nieuwe public affairs adviseur. Met haar uitgebreide ervaring in politiek en strategie is Claire een waardevolle toevoeging aan ons team.
Lees meer
Afbeelding van een overzicht van het nieuwe beoordelingskader voor moties, waarin de criteria en stappen worden gepresenteerd die bepalend zijn voor de beoordeling en de besluitvorming van moties binnen de context van het beleid. Het kader legt nadruk op transparantie, consistentie en verantwoording bij het evalueren van moties in het politieke proces.

EPPA Insights: nieuw beoordelingskader moties

De Tweede Kamer hanteert sinds 19 november 2024 een nieuw beoordelingskader voor moties. Waarom is dit nieuwe kader vastgesteld, en waar komen moties eigenlijk vandaan? Dit artikel belicht de geschiedenis
Lees meer

EPPA introduceert nieuwe collega: kennismaken met Malouke

Onze nieuwe communicatieadviseur combineert haar passie voor politiek en media om impact te maken. Malouke zet zich in voor authentieke communicatie en het effectief agenderen van belangrijke thema’s.
Lees meer

De gereedschapskist van de lobbyist: de petitieaanbieding

Petitieaanbiedingen zijn een traditioneel instrument binnen de gereedschapskist van lobbyisten en belangenorganisaties. Het recht op petitie staat immers al in de Grondwet. Met een goed voorbereide petitie kunnen organisaties op
Lees meer
Rondetafelgeprek

EPPA Insights: Interim Public Affairs-expertise

  Interim Public Affairs: het flexibele antwoord op een groeiende vraag  De afgelopen jaren is de vraag naar deskundige PA-expertise explosief gegroeid. Steeds meer organisaties hebben steeds meer behoefte aan
Lees meer