Skip to content

Het politieke debat: hoe meer, hoe beter

De afgelopen weken werd het politieke nieuws gedomineerd door de ‘tweestrijd’ tussen ‘links’ en ‘rechts’. Na een vernuftige mediastrategie van de VVD lijkt die partij samen met GroenLinks en de PvdA te genieten van toegenomen media-aandacht. Het mag gezegd worden dat die mediastrategie goed is voor de kijkcijfers, maar niet voor de kiezer. Immers, hoe meer verschillende stemmen er gehoord worden, hoe beter.

Het dubbelinterview in De Telegraaf van Mark Rutte en Edith Schippers doopte de Provinciale Statenverkiezingen om tot een politieke tweestrijd. In dat interview werd GroenLinks/PvdA neergezet als de primaire tegenstander van rechts Nederland. Daarnaast zag in dat interview de term ‘linkse wolk’ het licht. Die term namen GroenLinks en de PvdA maar al te graag over, net als de oproep tot een tweestrijd. Ook diverse media, waaronder het publieke televisienetwerk BNNVARA, gingen hierin mee. Hiermee is de mediastrategie van de VVD in ieder geval deels geslaagd.

Helaas is die mediastrategie allesbehalve positief voor de kiezer. Zo verschuift de media-aandacht van de Provinciale Statenverkiezingen naar de VVD en de ‘linkse wolk’. Het aankomende televisiedebat ‘Linksom of Rechtsom’ is hiervan het meest zichtbare voorbeeld. Kiezers van andere partijen voelen zich hierdoor ongehoord en hebben hun onvrede al laten blijken, onder meer in talloze tweets. De tweestrijd maakt van de kiezer een verliezer.

Politieke partijen lijken dan ook onwaarschijnlijk eensgezind in hun pleidooi voor meer vertegenwoordiging in de media. Dat democratische pleidooi komt de informatievoorziening van de kiezer alleen maar ten goede. Wellicht een mooie voorbode voor de toekomst. Het zou tenslotte ook goed zijn voor de kiezer als politieke partijen ook op andere onderwerpen zo snel een consensus zouden kunnen bereiken. Misschien na de volgende verkiezingen.

Ontdek andere berichten:

De EPPA-adviseurs kijken uit over de Hofvijver.

Een lunchwandeling langs de renovatie van het Binnenhof

In de zomer van 2024 schreef EPPA een update over de renovatie van het Binnenhof. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder, en de eerste schoorsteen is alweer uit
Lees meer
Hofvijver Eerste Kamer

EPPA Insights: belangenbehartiging in de Eerste Kamer – laatste kans op invloed?

Momenteel vinden in de Eerste Kamer de begrotingsbehandelingen voor 2025 plaats. Hoewel de politieke besluitvorming het meest zichtbaar is in de Tweede Kamer, speelt de Eerste Kamer een cruciale rol
Lees meer
Iphone in handen. Water op de achtergrond een een skyline die lijkt op de skyline van Den Haag. juiste informatie

EPPA Insights: een versplinterend sociale medialandschap

De juiste informatie, op het juiste moment, onder de ogen schuiven van de juiste persoon: een vaak gehoorde lezing van het lobbyvak. Maar gedegen onderzoek is nodig om te weten
Lees meer
Luchtfoto van ministeries in Den Haag waar ministeriële commissies belangrijke beleidsbeslissingen nemen.

Stikstof en staatskunde: de rol van de ministeriële commissie

Voor kabinet-Schoof is het stikstofdossier een politiek-bestuurlijke nachtmerrie. Dit vraagstuk bestrijkt talloze sectoren en beleidsterreinen: landbouw, industrie, woningbouw, infrastructuur, de energietransitie en defensie. Het kabinet moet een goede balans vinden
Lees meer
Lege vergaderzaal van de Tweede Kamer.

EPPA Insights: voorstel motie-maximum verworpen – hoe nu verder?

De Tweede Kamer dient al jaren steeds meer moties in, wat het instrument volgens critici minder effectief maakt. Henri Bontenbal (CDA) deed daarom een voorstel om een motie-maximum per fractie
Lees meer

EPPA Insights: campagnematig lobbyen

Lobby is iets van achterkamertjes, toch?Schimmige mannen, in beperkt verlichte kamers, die handjeklap met elkaar doen onder het genot van een sigaar of glas whisky. Het stereotype van de lobbyist
Lees meer