Skip to content

Demonstraties als mediastrategie

De afgelopen weken waren verschillende protesten landelijk nieuws. Vooral de klimaatdemonstraties waren veelbesproken. De politiek, media én veiligheidsdiensten lijken nog geen grip te hebben op deze fysieke mediastrategie. Dat laatste woord is overigens niet per toeval gekozen: de klimaatdemonstraties zijn tenslotte een kernonderdeel van een mediastrategie om de pers, de politiek en de samenleving te bereiken.

De aandacht voor klimaatverandering lijkt in de media al enkele jaren te dalen. Een tastbaar voorbeeld hiervan is de klimaattop COP27 die in november vorig jaar plaatsvond in Egypte. Verschillende deelnemers, waaronder premier Mark Rutte en Eurocommissaris Frans Timmermans, waren teleurgesteld in de beperkte resultaten van die top. Ook de meeste media beschreven de klimaattop als een gefaalde conferentie.

Toch heeft die anticlimax niet geleid tot meer media-aandacht voor klimaatverandering. Integendeel zelfs. Klimaatverandering moest in de pers het onderspit delven tegen andere dringende onderwerpen van deze tijd zoals de oorlog in Oekraïne, de inflatie en de asielcrisis. Het afgelopen halfjaar riepen klimaatdemonstranten dan ook om aandacht op manieren die de media niet konden negeren: de blokkades van snelwegen, het illegaal betreden van landingsbanen en het vastlijmen van activisten aan kunstwerken.

Dankzij deze acties halen de klimaatactivisten steeds weer de krantenkoppen. Hiermee bereiken zij hun doel om meer aandacht te krijgen van pers en politiek. Echter, het is nog maar de vraag of dat type aandacht beleidsmakers stimuleert om meer te doen voor het klimaat. De klimaatdemonstranten hebben in ieder geval niet de minister-president voor zich gewonnen. Enkele weken geleden nog bestempelde premier Rutte in een tv-programma de snelwegblokkades van Extinction Rebellion als ‘absurd’. Maar over het huidige klimaatbeleid zelf had de premier weinig te zeggen.

Ontdek andere berichten:

De Impact van een Extraparlementair Kabinet: Inzichten van Nora van Elferen bij WNL Haagse Lobby

Gisteravond gaf Partner bij EPPA, Nora van Elferen, haar visie op de gevolgen van een mogelijk extraparlementair kabinet op public affairs bij WNL Haagse Lobby op NPO Radio 1. Welke
Lees meer

Public affairs en de Week van de Circulaire Economie

Vandaag eindigt de landelijke Week van de Circulaire Economie. Tijdens deze week vroegen overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties aandacht voor de circulaire economie binnen onze samenleving. Immers, de steeds complexere
Lees meer

Nacht van de Lobbyist

EPPA heeft de kennis in huis! Die kennis konden verschillende collega’s vorige week etaleren tijdens de Nacht van de Lobbyist, georganiseerd door de Public Affairs Academie en de Universiteit Leiden. Tijdens de Nacht van
Lees meer

Joep Kievits versterkt team EPPA

Joep Kievits (39) is per 1 januari 2024 aangetreden als managing consultant/senior adviseur en lid van het managementteam van EPPA. Joep komt van het Haagsche public affairs bureau IvCB, waar
Lees meer

Nora van Elferen nieuwe partner EPPA

Nora van Elferen (30) wordt per 1 januari 2024 partner (mede-eigenaar) van het advieskantoor voor public affairs en strategische communicatie EPPA in Den Haag. Tegelijkertijd treedt Rob Sebes terug als
Lees meer

BNR Lobbypanel met Nora van Elferen: zorgcontractering, huursector en groene waterstof

Afgelopen week was Nora van Elferen te gast bij het BNR Lobbypanel met Ireen Boon, onder leiding van Thomas van Zijl op locatie bij de Precisie Beurs in de Brabanthallen.
Lees meer