Skip to content

De kracht van een werkbezoek

Afgelopen vrijdag dook premier Mark Rutte op in Kiev voor een flitsbezoek aan het belegerde Oekraïne. Daar sprak Rutte niet alleen met president Zelensky, maar ook met militairen, hulpverleners en burgers. Ruttes bezoek was een belichaming van de steun die het kabinet betuigt in persconferenties en interviews. Maar ook op landelijk en lokaal niveau zijn werkbezoeken van onschatbare waarde.

Werkbezoeken zijn voor politici een onmisbaar onderdeel van hun werk. Door zelf langs te gaan bij bedrijven en maatschappelijke organisaties, krijgen politici de kans om te zien wat politiek betekent voor ‘de mensen in het veld’. Abstracte politieke realiteiten krijgen op die manier een tastbare vorm. Werkbezoeken zijn overigens geen alternatief voor het dagelijkse werk van een politicus, maar een aanvulling daarop.

De laagdrempelige gespreksvorm die met werkbezoeken gepaard gaat, geldt voor politici vaak ook als welkome afwisseling van de berg papieren die ze in hun kantoor weer opwacht. Ook voor bedrijven, brancheorganisaties en maatschappelijke partijen biedt een werkbezoek de uitgelezen kans om de eigen belangenbehartiging een gezicht te geven en het gesprek aan te gaan met politieke beslissers. Organisaties zetten vaak dan ook alles in het werk om een werkbezoek te faciliteren voor Kamerleden en bewindspersonen.

Bovendien is de (online) mediabelangstelling die zo’n bezoek teweeg kan brengen vaak een prettige bijkomstigheid, zowel voor politici als voor de bezochte organisaties. Een werkbezoek blijft nu eenmaal beter hangen wanneer erover wordt bericht in relevante media, waaronder de pers en de eigen digitale kanalen.

De kracht van een werkbezoek valt dus niet te onderschatten, zeker niet als instrument binnen de public affairs-cyclus waarmee diverse organisaties hun belangenbehartiging effectief kunnen vormgeven. Binnen die cyclus is de formulering van concrete doelen het startpunt. Daarna volgen de informatievergaring en de organisatie ten behoeve van de strategie, gevolgd door de uitvoering die tot meetbare resultaten moet leiden. Een werkbezoek is een concreet uitvoeringsinstrument om die resultaten te realiseren.

Ontdek andere berichten:

Nacht van de Lobbyist

EPPA heeft de kennis in huis! Die kennis konden verschillende collega’s vorige week etaleren tijdens de Nacht van de Lobbyist, georganiseerd door de Public Affairs Academie en de Universiteit Leiden. Tijdens de Nacht van
Lees meer

Joep Kievits versterkt team EPPA

Joep Kievits (39) is per 1 januari 2024 aangetreden als managing consultant/senior adviseur en lid van het managementteam van EPPA. Joep komt van het Haagsche public affairs bureau IvCB, waar
Lees meer

Nora van Elferen nieuwe partner EPPA

Nora van Elferen (30) wordt per 1 januari 2024 partner (mede-eigenaar) van het advieskantoor voor public affairs en strategische communicatie EPPA in Den Haag. Tegelijkertijd treedt Rob Sebes terug als
Lees meer

BNR Lobbypanel met Nora van Elferen: zorgcontractering, huursector en groene waterstof

Afgelopen week was Nora van Elferen te gast bij het BNR Lobbypanel met Ireen Boon, onder leiding van Thomas van Zijl op locatie bij de Precisie Beurs in de Brabanthallen.
Lees meer

EPPA verwelkomt twee nieuwe gezichten

Veronique Martens Adviseur Public Affairs Stijn Hoevenaar Junior Adviseur Public Affairs Recent hebben Stijn Hoevenaar en Veronique Martens ons team versterkt. 3 vragen aan deze nieuwe EPPA-adviseurs! Wat neem je
Lees meer

CPB-Doorrekeningen: Belang en Betekenis

Terwijl de doorrekening van verkiezingsprogramma’s door het CPB een fundamenteel onderdeel is geworden van het Nederlandse politieke proces, blijft het debat over de waarde en relevantie ervan voor kiezers onverminderd
Lees meer