Skip to content

Stikstof en staatskunde: de rol van de ministeriële commissie

Voor kabinet-Schoof is het stikstofdossier een politiek-bestuurlijke nachtmerrie. Dit vraagstuk bestrijkt talloze sectoren en beleidsterreinen: landbouw, industrie, woningbouw, infrastructuur, de energietransitie en defensie. Het kabinet moet een goede balans vinden tussen natuurherstel, uitvoerbaarheid en economische veerkracht.  Het bestuurlijke gereedschap om deze kwestie aan te pakken kwam tijdens een recente wekelijkse persconferentie: de Ministeriële Commissie Economie en Natuurherstel. Deze commissie moet een concreet programma ontwikkelen om Nederland uit deze impasse te halen en perspectief te bieden aan de verschillende sectoren. Maar waarom wordt juist voor deze commissie gekozen? Heeft het nut, of is het mogelijk bedoeld om tijd te winnen? En welke ruimte biedt deze commissie voor de PA-professional?

Wat is een ministeriële commissie?
Volgens sectie 5 van het Reglement van Orde kan de ministerraad uit zijn midden een commissie met een tijdelijk karakter vormen ter voorbereiding of ter beslissing van een bepaalde aangelegenheid. De minister-president is voorzitter van deze commissie tenzij anders besloten. De ministerraad kan bepalen dat deze commissie dezelfde werkwijze heeft als een onderraad. Het wezenlijke verschil tussen een onderraad en een ministeriële commissie is hierbij dat een onderraad een permanent karakter heeft en een commissie tijdelijk. De politieke top van verschillende departementen komt in deze kern bijeen om te spreken over een specifiek onderwerp. Bij de commissievergaderingen zijn alleen de relevante ministers aanwezig, in plaats van de volledige ministerraad. De commissie politiseert bestuurlijke uitdagingen en maakt interdepartementale samenwerking noodzakelijk. 

Tijdens enkele grote crisismomenten in het verleden is ook gebruikgemaakt van ministeriële commissies. Deze bieden ruimte voor een kort-cyclische aanpak, wendbaarheid en snelle besluitvorming. Omdat de samenstelling beperkt is tot direct betrokken bewindspersonen kan de commissie snel inspelen op veranderende omstandigheden in tegenstelling tot wanneer dit onderwerp behandeld moet worden met de gehele ministerraad. Zo was er voorheen de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb), die fungeerde als crisisstructuur tijdens de COVID-19-pandemie. Na de MH17-ramp werd in 2014 de Ministeriële Commissie Vliegramp Oekraïne (MCVO) ingesteld ter waarborging van een gedegen strafrechtelijk onderzoek. Onder Rutte II werd in 2013 de Ministeriële Commissie Aanpak Fraude (MCF) in het leven geroepen na de Bulgarenfraude, met als doel wet- en regelgeving fraudebestendiger te maken. Kortom, bij crisismomenten kiest een kabinet wel vaker voor ministeriële commissies — nu ook met de Commissie Economie en Natuurherstel.

Aan tafel of op het menu?
 Als Public Affairs-professional zijn er enkele sleutelpunten om rekening mee te houden bij ministeriële commissies: timing, betrokkenen en inhoud. Ten eerste de timing: (vroeg)tijdigheid is van groot belang. Hoe eerder de opdracht en doelstelling van de commissie bekend zijn bij jou en je klant, des te beter kunnen belangen worden behartigd. De commissie is wendbaarder en kortstondiger in besluitvorming dan de reguliere ministerraad. Hoe eerder je als adviseur inzicht hebt in de agenda en speerpunten, des te effectiever kan de belangenbehartiging worden afgestemd. Dit vereist proactief contact met relevante ambtenaren, beleidsmakers, politieke adviseurs en bewindspersonen. Daarom moet je stakeholdermapping punctueel en volledig zijn. Door de arena (wie) en de timing (wanneer) helder te hebben, voorkom je dat het juiste moment voor belangenbehartiging aan je voorbijgaat.

Tot slot de inhoud. Een ministeriële commissie werkt per definitie interdepartementaal, maar betrokken ambtenaren kunnen geneigd zijn te redeneren vanuit hun eigen verkokerde beleidsterrein. Hier kan Public Affairs bij uitstek een verbindende rol innemen. De input die je levert als Public Affairs-adviseur moet verder reiken dan de belangen van slechts één departement.

Ontdek andere berichten:

Portretfoto van Joost Vente, senior adviseur Public Affsairs bij EPPA.

Onze nieuwe EPPA-collega: tech-expert Joost Vente

Van Brussel tot Den Haag – kan je om te beginnen wat meer vertellen je ervaringen binnen digitale sector?Tuurlijk. Vanuit mijn vorige functies en rollen neem ik een ruime ervaring
Lees meer
Belastingdienst draaideur

EPPA Insights: doelmatigheid, doeltreffendheid, en … de maatschappij

De vereenvoudiging van het Nederlandse belasting- en toeslagenstelsel is urgenter dan ooit. Al jarenlang loopt de overheid, en daarmee de samenleving, tegen de grenzen aan van een systeem dat te
Lees meer

Partner Willem Jan Roelofs neemt na 20 jaar afscheid van EPPA

Na 20 jaar partner bij EPPA neemt Willem Jan Roelofs op 1 april 2025 afscheid van ons bedrijf. Met de wens om meer ruimte te maken voor andere projecten sluit
Lees meer
De EPPA-adviseurs kijken uit over de Hofvijver.

Een lunchwandeling langs de renovatie van het Binnenhof

In de zomer van 2024 schreef EPPA een update over de renovatie van het Binnenhof. Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder, en de eerste schoorsteen is alweer uit
Lees meer
Hofvijver Eerste Kamer

EPPA Insights: belangenbehartiging in de Eerste Kamer – laatste kans op invloed?

Momenteel vinden in de Eerste Kamer de begrotingsbehandelingen voor 2025 plaats. Hoewel de politieke besluitvorming het meest zichtbaar is in de Tweede Kamer, speelt de Eerste Kamer een cruciale rol
Lees meer
Iphone in handen. Water op de achtergrond een een skyline die lijkt op de skyline van Den Haag. juiste informatie

EPPA Insights: een versplinterend sociale medialandschap

De juiste informatie, op het juiste moment, onder de ogen schuiven van de juiste persoon: een vaak gehoorde lezing van het lobbyvak. Maar gedegen onderzoek is nodig om te weten
Lees meer