Mediastrategie en woordvoering

  • Wie zijn de journalisten en media waar ik een goede relatie mee aan moet gaan?
  • Hoe bepalend is een goede (social) mediastrategie voor mijn organisatie?
  • Hoe krijgen mijn persberichten nieuwswaarde voor journalisten en media?

EPPA biedt praktische handvatten voor het omgaan met journalisten en media. Ofwel, wij adviseren u over het opzetten en uitvoeren van de juiste mediastrategie.

Zelf de regie nemen

Onze stelling is dat bedrijven en non-profit organisaties er verstandig aan doen zich proactief op te stellen richting media. Laat het niet over je afkomen, maar zit zo veel mogelijk zelf aan het stuur. Dat draagt bij aan de openheid en transparantie van bedrijven en organisaties en geeft vertrouwen bij uw doelgroepen.

Van groot belang is het vaststellen van kernboodschappen op de belangrijkste beleidspunten en dossiers van bedrijven en organisaties. Kernboodschappen, die zijn voorzien van heldere argumentatie en voorbeelden. EPPA heeft veel ervaring met het opstellen hiervan. Deze kernboodschappen zijn nuttig voor de woordvoering vanuit uw bedrijf of organisatie.

Ken uw mediakanalen goed

Maar het hebben van kernboodschappen is niet voldoende. Het gaat er ook om dat er een vertrouwensrelatie is met de relevante journalisten en media. Dat kan op landelijk niveau zijn, maar ook op regionaal of lokaal niveau. Of richting vakmedia. Denk ook aan het steeds groter wordend aantal virtuele nieuwsmedia. Wij beschikken over een groot netwerk van journalisten op onder meer financieel- en sociaal economisch terrein, in de politiek en in de zorg.

EPPA helpt u deze vertrouwensrelatie op te bouwen, te behouden of te verstevigen.

Uw boodschap op een juiste wijze verwoord

In onze optiek kan de woordvoering richting media prima worden gedaan door de verantwoordelijke bestuurder of directeur. Desgewenst kunnen wij u daarbij begeleiden. Vaak ook worden wij gevraagd tijdelijk de woordvoering voor een bedrijf of organisatie op ons te nemen. Of bijvoorbeeld gedurende een project met een afgebakende termijn.

Daarnaast zijn wij op basis van onze jarenlange kennis en ervaring goed in staat opdrachtgevers te helpen bij de uitvoering van de mediastrategie, zoals het organiseren en begeleiden van interviews, persbijeenkomsten en werkbezoeken van journalisten.

Geïntegreerde aanpak

De kracht van EPPA ligt in een geïntegreerde aanpak. Mediastrategie en woordvoering staan niet op zichzelf. Vaak hebben opdrachtgevers ook een lobby nodig op het Binnenhof, of is er sprake van bijvoorbeeld een communicatiestrategie en stakeholders- en issuemanagement. Steeds vaker ook speelt de inzet van sociale media een grote rol.

EPPA zorgt ervoor dat al deze disciplines nauw samenwerken en bijdragen aan het behalen van uw strategische doelen.

Een reactie plaatsen